Ademtherapie

 

Wat is ademtherapie?

Ademtherapie helpt je om je lichaam te ontspannen. Hierdoor wordt ook je adem rustiger. Dit geeft je hele lichaam de kans zich weer te herstellen.

 

De manier waarop je ademt is ontzettend belangrijk voor hoe je je voelt. Je adem reageert meteen op spanning en stress. Hierdoor kun je je ook mentaal gejaagd en onrustig voelen, waardoor je sneller gaat ademen en in een negatieve spiraal terecht kunt komen.

 

Over het algemeen kan iedereen prima een tijdje stress of spanning aan. Tijdens een examen of presentatie kan een dosis stress je juist helpen om nog beter te presteren.

 

Maar als een stressvolle situatie te lang duurt, wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om weer in het normale ritme te komen. Je manier van ademen verandert en daardoor kunnen er ook allerlei andere klachten ontstaan.

 

Ademtherapie kan je helpen deze patronen te doorbreken. Door te werken met kleine oefeningen en handgrepen word je je bewust van spanning in je lichaam. Je leert hoe je bewust je lichaam en daarmee ook je gedachten kunt ontspannen. Door ontspanning van je lichaam wordt ook een ontspannen adembeweging weer op gang gebracht.

 

Voor wie?

Ademtherapie is geschikt voor iedereen die klachten heeft die het gevolg zijn van spanning. Hierbij kun je denken aan: vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out klachten, hyperventilatie-klachten, concentratieproblemen, pijnlijke gewrichten, houdingsproblemen.

 

Ademtherapie kan ook helpen bij psychische problemen en chronische pijn. Ook mensen met hart- en longproblemen kunnen veel hebben aan de oefeningen.

 

Oefening 1: De ademhaling kalmeren

Veel mensen ademen verkeerd, simpelweg omdat ze zich nooit bewust zijn geweest van de ademhaling. Op het moment dat je hier wel aandacht aan gaat besteden, dan zal je merken dat je met een klein beetje oefening de adem kun gaan sturen.De gemakkelijkste van de ademhalingsoefeningen bij stress is dus om simpelweg de ademhaling te kalmeren.

Deze bewegende GIF helpt je daarbij. Probeer in te ademen wanneer het figuurtje groter wordt. En probeer uit te ademen wanneer het figuurtje kleiner wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Oefening 2: De Ratio Ademhaling

Als je niet de mogelijkheid hebt om naar het figuurtje te kijken, bijvoorbeeld omdat je in de auto zit, kan je ook proberen om met ratio’s aan de slag te gaan. Een heel simpele ratio ademhalingsoefening tegen stress is door een 1/2 ratio te volgen. Met andere woorden, je maakt de uitademing dubbel zo lang als je inademing.

 

Doordat de ademhaling rustig is, kalmeert dit je zenuwstelsel. Je schakelt over van actief naar rustig. Van stress naar ontspanning. De oefening is super effectief en ontzettend simpel. Dit is een van de beste ademhalingsoefeningen bij stress.

 

Oefening 3: Wisselende neusgatademhaling of Nadi Shodhana pranayama

Dit is een simpele maar zeer effectieve manier om zowel lichaam als geest te kalmeren. Deze traditionele pranayama ademhalingsoefening uit de Yoga werkt goed bij stress en kalmeert eveneens het zenuwstelsel. Deze oefening reinigt en brengt de energiebanen (nadi’s) in balans.

Nadi is een energie baan en betekent ‘stroom’ of ‘flow’. Shodana betekent reinigen. Er zijn zo’n 72.000 nadi’s in het lichaam. Hier stroomt prana, of levensenergie doorheen.

 

Door onze levensstijl kunnen er blokkades in deze energiebanen ontstaan waardoor prana minder goed door het lichaam kan stromen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je lichaam altijd maar in de ‘AAN-modus’ is en je jezelf nooit een moment van rust gunt. Het lichaam komt dan nooit volledig tot ontspanning waardoor het niet de kans krijgt om zichzelf te herstellen en op te ruimen. Er ontstaan blokkades. Energie kan minder goed stromen en dit kan weer leiden tot allerlei andere klachten. Nadi Shodhana heeft vooral als doel om deze balans te herstellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Zorg dat je gemakkelijk komt zitten zonder spanning in het lichaam. Dit kan in de lotushouding, kleermakerszit of gewoon op een stoel.
  • Plaats nu je rechterduim op je rechterneusgat en adem diep in via je linkerneusgat.
  • Na de inademing sluit je met je ringvinger je linkerneusgat af (leg je wijs- en middelvinger op het punt tussen je wenkbrauwen). Nu bevrijd je het rechterneusgat en adem je ook weer uit via dit neusgat.
  • Nadat je volledig hebt uitgeademd, adem je weer in door je rechterneusgat. Als je volledig bent ingeademd, sluit je het rechterneusgat weer af met je duim.
  • Vervolgens bevrijd je het linkerneusgat en adem je hierdoor weer uit.
  • Hiermee ga je een aantal minuten door. Denk eraan dat het neusgat waardoor je uitademt, ook het neusgat is waardoor je weer inademt.

 

 

Ademtherapie

leert je jouw natuurlijke adempatroon herstellen,

nadelige gewoontes los te laten

en weer bewust te genieten van ontspanning in je lichaam en dagelijkse leven.

Door bewust met je adem te gaan werken

kunnen we blokkades in je lichamen stap voor stap ombuigen naar heelheid.

Je adem is het leven

soms hoeven we alleen maar mindfull te ademen om verbonden te zijn met onszelf

 

 

Take a breath

and let the rest

come easy

 

 

Soms moet je gewoon even ademhalen, vertrouwen,

loslaten

en zien

wat er gaat gebeuren

Maaseikerlaan 33, 3680 Neeroeteren-Maaseik

Telefoon: 0486- 40 34 15

Email: josylaumen@gmail.com

Copyright © All Rights Reserved Josy Laumen 2018