Ademhalingsoefeningen

Kinesitherapie - Relaxatietherapie - Energetische therapie 


Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen helpen je om je lichaam te ontspannen.                              Doordat je ademhaling rustiger wordt krijgt je lichaam weer de kans om zich te

herstellen.


Wanneer we langdurig in stressvolle situaties blijven, dan gaan we steeds

verder weg van ons natuurlijk adempatroon. Je manier van ademen verandert

en hierdoor kunnen er allerlei klachten ontstaan.


Door middel van ademhalingsoefeningen kunnen we deze negatieve patronen

doorbreken. Door te werken met kleine oefeningen en handgrepen wordt jij je

bewust van de spanning in je lichaam. je leert hoe je bewust je lichaam en

daarom ook je gedachten kunt ontspannen.

Oefening 1: De ademhaling kalmeren


Veel mensen ademen verkeerd, simpelweg omdat ze zich nooit bewust zijn geweest van de ademhaling. Op het moment dat je hier wel aandacht aan gaat besteden, dan zal je merken dat je met een klein beetje oefening de adem kun gaan sturen.De gemakkelijkste van de ademhalingsoefeningen bij stress is dus om simpelweg de ademhaling te kalmeren.

Deze bewegende GIF helpt je daarbij. Probeer in te ademen wanneer het figuurtje groter wordt. En probeer uit te ademen wanneer het figuurtje kleiner wordt.







Oefening 2:  De Ratio Ademhaling


Als je niet de mogelijkheid hebt om naar het figuurtje te kijken, bijvoorbeeld omdat je in de auto zit, kan je ook proberen om met ratio’s aan de slag te gaan. Een heel simpele ratio ademhalingsoefening tegen stress is door een 1/2 ratio te volgen. Met andere woorden, je maakt de uitademing dubbel zo lang als je inademing.


Doordat de ademhaling rustig is, kalmeert dit je zenuwstelsel. Je schakelt over van actief naar rustig. Van stress naar ontspanning. De oefening is super effectief en ontzettend simpel. Dit is een van de beste ademhalingsoefeningen bij stress.


Oefening 3: Wisselende neusgatademhaling of Nadi Shodhana pranayama


Dit is een simpele maar zeer effectieve manier om zowel lichaam als geest te kalmeren. Deze traditionele pranayama ademhalingsoefening uit de Yoga werkt goed bij stress en kalmeert eveneens het zenuwstelsel. Deze oefening  reinigt en brengt de energiebanen (nadi’s) in balans.

 

Nadi is een energie baan en betekent ‘stroom’ of ‘flow’. Shodana betekent reinigen. Er zijn zo’n 72.000 nadi’s in het lichaam. Hier stroomt prana, of levensenergie doorheen.


Door onze levensstijl kunnen er blokkades in deze energiebanen ontstaan waardoor prana minder goed door het lichaam kan stromen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je lichaam altijd maar in de ‘AAN-modus’ is en je jezelf nooit een moment van rust gunt. Het lichaam komt dan nooit volledig tot ontspanning waardoor het niet de kans krijgt om zichzelf te herstellen en op te ruimen. Er ontstaan blokkades. Energie kan minder goed stromen en dit kan weer leiden tot allerlei andere klachten. Nadi Shodhana heeft vooral als doel om deze balans te herstellen.











Zorg dat je gemakkelijk komt zitten zonder spanning in het lichaam. Dit kan in de lotushouding, kleermakerszit of gewoon op een stoel.


Plaats nu je rechterduim op je rechterneusgat en adem diep in via je linkerneusgat.


Na de inademing sluit je met je ringvinger je linkerneusgat af (leg je wijs- en middelvinger op het punt tussen je wenkbrauwen). Nu bevrijd je het rechterneusgat en adem je ook weer uit via dit neusgat.


Nadat je volledig hebt uitgeademd, adem je weer in door je rechterneusgat. Als je volledig bent ingeademd, sluit je het rechterneusgat weer af met je duim.


Vervolgens bevrijd je het linkerneusgat en adem je hierdoor weer uit.


Hiermee ga je een aantal minuten door. Denk eraan dat het neusgat waardoor je uitademt, ook het neusgat is waardoor je weer inademt.


                                                                                                                      Bron: Happy with Yoga




Maaseikerlaan33, 3680 Neeroeteren - Maaseik

T, +32(0)486 40 34 15 / info@josylaumen.be

Copyright © All Rights Reserved